Tuesday, November 8, 2011

MENGAPA JUTAWAN SENDAYU TINGGI PAKAI PURDAH?

Terkejut jugak dengar tajuk gosip ‘ Saya pakai purdah BUKAN kerana alim’ . wah, ini ayat spekulasi . Bukan kah kalau pakai purdah tu kerana alim??

Haa, tapi bila dah baca kenyataan Rozita Ibrahim jutawan Sendayu Tinggi ni, barulah kami paham tentang konsep pakai purdah yg sebenarnya. Sedih pon ada baca kenyataan Puan Rozita ni, memang benar-benar beri ikhtibar buat kaum wanita, especially yang dah naik tinggi berjaya kaya raya. Bukan senang tau nak jadi kaya harta, tapi bila dah kaya, lagi susah mau jaga akidah kita.

Cuba korang baca ….memang sentap. Tapi pastikan bos korang takde kat belakang, sebab panjang artikel ni. Pastu sesapa yang agak-agak sensitip tu sediakan lah tisu sehelai dua ya~ Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana . Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup. Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang. Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti mengorak langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian, jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil. Ketiga, jangan suka menyalahkan orang lain.

Nilai sepuluh sen Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya pergi umrah. Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun ada satu pengalaman yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur lalu bermimpi, satu suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada surah Al-Baqarah. Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi hidayah untuknya selepas itu. Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa) lain sebaik sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk mati. Saya mula melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat, indah dan perlu dinikmati. Saya sedih mengenang ramai orang yang berjaya dalam perniagaan tetapi hidup tidak bahagia. Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat, saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum. Namun lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman orang itu menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk. Jika syiling sepuluh sen terjatuh, pernah satu ketika saya tidak mahu mengutipnya semula. Waktu itu saya memikirkan kelas sebagai seorang jutawan. Tetapi hari ini, saya tidak mahu lagi bersikap begitu. Saya mahu buang rasa riak, sebab nilai duit sepuluh sen itu besar nilainya pada sesetengah orang dan tidak patut dibazirkan begitu sahaja.

Saya tidak pandai mengaji dan tidak tinggi ilmu agama. Jadi saya mengupah seorang ustazah yang tinggal bersama di rumah ini untuk mengajar serta seorang ustaz untuk berkongsi ilmu agama. Sehari setiap minggu, rumah saya dibuka untuk orang ramai menyertai majlis ilmu yang dibuat di sini. Impian saya yang masih belum tercapai ialah membina sebuah kompleks hasil perniagaan. Di kompleks berkenaan saya mahu membangunkan aktiviti dakwah di samping memberikan kehidupan kepada fakir miskin menerusi perkongsian ideologi perniagaan. Saya tidak mahu golongan susah yang saya bantu ini memandang saya sebagai sumber kewangan. Saya tidak memberikan mereka ‘ikan’ tetapi ‘pancing’ untuk mengubah kehidupan. Caranya saya beri mereka produk untuk dipasarkan. Saya juga mengambil kuih, kerepek dan lain-lain daripada mereka untuk dijual. Satu lagi impian yang sedang diusahakan, saya mahu bina sebuah rumah perlindungan untuk anak yatim piatu dan mualaf. Rumah sudah ada, tenaga pengajar pun tidak ada masalah. Cuma tinggal mencari bayi dan kanak-kanak untuk dibesarkan dengan pendidikan akademik berserta ilmu agama di rumah tersebut.

Kini mula berpurdah Purdah ini sudah lima bulan saya pakai. Bukan sebab alim, dan bukan juga sebab H1N1. Sebaliknya inilah antara cara saya menjaga hati daripada dirasuk perasaan riak. Bila mengenakan purdah, tiada orang yang mengenali saya jadi tiada lagi layanan istimewa yang biasa saya dapat. Saya tidak malu untuk mengaku, selama ini memang saya pakai tudung tetapi hati masih kotor. Ini kerana walaupun memakai tudung saya sering kalah bila syaitan berbisik supaya bersolek setiap kali ke luar rumah sesuai status selaku pengasas produk kecantikan. “Kau kenalah pakai baju yang menampakkan kelangsingan, barulah orang tahu produk kau bagus” – itu juga antara bisikannya yang sering menewaskan saya. Barangkali ketika itu saya antara wanita akhir zaman yang disebut dalam hadis ‘menutup aurat tetapi masih bertelanjang’ . Sebagai majikan pula, kadangkala saya memarahi pekerja kerana mahu semuanya serba sempurna. Saya menjadi sungguh takut apabila tersedar dan berfikir bagaimana pula saya di sisi majikan paling besar iaitu Allah Taala? Dia pun berhak marahkan saya kerana sungguhpun solat, di mana zikir dan amalan sunat bagi menyempurnakan lagi amalan kepadanya? Syukurlah, perubahan yang dibuat melimpahkan bahagia dalam hidup. Anak-anak (Nurhayati, Alif Syukri, Aiman Hazim, Nurazizah dan Nurain Sufiyah) dan suami melengkapkan lagi dunia wanita ini. Kini hari-hari saya lalui sambil meneguk kelazatan ilmu akhirat. Melayan keletah anak-anak, mengulit orkid, epal Madura, daun kesum, kedondong, kari, limau purut dan pokok herba lain; juga melayan burung, ayam, lampam, puyuh, puyu dan tilapia melengkapkan lagi kediaman bak syurga dunia yang saya gelar Sorga Ammi. Sesudah solat Subuh, tatkala berdiri di balkoni rumah menyaksikan kabus berlalu dibawa angin sambil merenung kalam-kalam bukit , saya semakin yakin betapa perlunya saya bersyukur menjadi hamba yang dilimpahi kasih sayangNya. Dipetik dari emel..

Sunday, November 6, 2011

INSAF MELIHAT PENDERITAAN KAK SABARIAH.

Assalamualaikum..
Salam Aidiladha aku ucapkan kepada seluruh pembaca blog ini.Sambutan raya aku sempena Aidiladha ni disambuat dalam kesederhanaan..
Pagi tadi aku,suami dan ahli keluarga suami aku pergi melawat sepupu mereka yang terlantar sakit.Aku rasa insaf dan sebak melihat keadaa kak sabariah dan anaknya.
tahun lepas masa anaknya baru terlibat dalam kemalangan dialah yang jaga,salin lampin,cuci mata dan segalanya.Masa tu kak sabariah masih sihat walaupun menghidap barah.Masih boleh berjalan dan kuat.Tapi hari ini aku pergi hanya Tuhan saja yang tahu perasaan aku.Kedua2nya terlantar di atas tilam.Si abang menyuap buah epal ke dalam mulut adiknya.Si ayah menyiapkan minuman utk kami walaupun tidak diminta.Si ibu terlantar sakit disebabkan lumpuh paras pinggang hingga kaki.
Mengingat kembali peristiwa anaknya masa aku pergi tahun lepas anak kak sabariah iaitu gee keluar lepas berbuka puasa utk sambut 31 ogos di alor setar..tak silap motor 125 yang ditunggang baru dibeli..Tak sampai 5 minit die keluar rumah dia excident dengan sebuah kereta.Dekat je dengan rumah.Dia cedera parah..tangan patah..tulang paha patah..mata hilang kedua2nya.Masa aku p tengok tahun lepas kak sabariah cuci mata dia..Ya Allah sakitnya..Masa tu dia meronta2 sambil tangan diikat..Aku tahu betapa sakitnya dia bila kak sabariah cuci mata tu.
Dan hari ni lebih kurang 2 tahun aku p luka2 dia da kering dan dia pun da faham apa yang orang cakap.cuma kaki dan tangan saja masih diikat sebab tak nak dia tergolek ke tempat lain.Sebab dia tak boleh duduk.Kak sabariah yang terbaring disebelahnya hanya boleh bercakap.Masa aku p tadi dia meronta2 bila abang dia lambat suapkan dia buah..dia menjerit2..Kak sabariah suruh dia mengucap dan dia mengucap sampai habis.Masa tu aku sebak sangat.
Dan kini suami kak sabariah terpaksa berhenti kerja untuk menjaga kedua2nya kerana semua anak lelakinya yang lain bekerja di luar.Begitu tabah hati seorang bapa dan suami.
"Kak sabariah..walaupun ayu baru je menjadi sepupu kak sabariah sebab baru 2 tahun ayu berkahwin dengan suami ayu tapi ayu rindukan kak sabariah bersembang macam tahun lepas ayu pergi.Masa tu kak sabariah masih boleh berjalan,bersembang dan bergelak ketawa dengan kami.Hari ni ayu pergi kak sabariah dah terlantar sakit dan tak macam dulu.Semoga kak sabariah,suami dan anak2 yang lain tabah menerima ujian ini.Allah sayangkan kak sabariah dan keluarga.Sebab itulah kak sabariah terpilih untuk ujian ini.Semoga kak sabariah dapat melawan penyakitnya dan sihat seperti dulu.Semoga kak sabariah dapat menjaga anaknya gee seperti dulu.."
YA ALLAH..
KAU BERILAH KEKUATAN KEPADA KELUARGA INI..
SEMOGA MEREKA MENERIMA UJIANMU INI DENGAN PENUH KETABAHN..
Semalam tak silap ada masuk tv9..tapi aku tak sempat nak tengok..
Orang ramai yang ingin membantu keluarga Radzi boleh menghulurkan sumbangan dengan menghubunginya di 012-5979138.
Dibawah ni petikan yang aku ambik dari Utusan Malaysia 3 november 2011 :
Radzi Abdul sabar melayan keperluan isterinya yang menderita barah payudara sementara anaknya, Mohd. Azwandi, 25, (belakang) menyuap makanan kepada Nor Hafizi ketika ditemui di rumah mereka di Kampung Teluk Talipon, Kuala Kedah, Kedah, semalam.

ALOR SETAR 2 Nov. - Seorang bapa yang tinggal di Kampung Teluk Talipon, Kuala Kedah di sini kehilangan mata pencarian setelah berhenti kerja sejak dua bulan lalu untuk menjaga isteri dan anaknya yang terlantar sakit.

Radzi Abdul, 58, yang sebelum ini bekerja sebagai pengawal keselamatan tidak lagi boleh bekerja kerana terpaksa menjaga isterinya, Sabariah Saari, 50, yang menghidap barah payudara manakala anak bongsunya, Nor Hafizi Abd. Aziz, 20, lumpuh kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya tahun lalu.

Radzi yang dahulunya memperoleh gaji RM700 sebulan mengambil keputusan untuk berhenti kerja kerana tiada siapa yang boleh menjaga dan menguruskan keperluan harian isteri dan anaknya itu.

"Isteri saya menghidap barah payudara tahap empat sejak lima tahun lalu dan dia tidak boleh bergerak kerana rasa terlalu sakit sejak September lalu.

"Anak bongsu pula lumpuh, buta kedua-dua belah mata, tidak mampu bercakap dan hanya boleh minum susu serta nasi lembik sahaja. Jadi saya terpaksa berhenti kerja sebab kena jaga mereka berdua sepenuh masa," katanya ketika ditemui di rumah mereka di kampung tersebut, di sini, hari ini.

Menurutnya, setiap hari dia akan memasak nasi, menyalin lampin pakai buang anaknya, memandikan dan menyuapkan makanan untuk mereka.

"Pendapatan yang ada cukup untuk kami sekeluarga dan saya beli barang dengan menggunakan wang pencen isteri serta duit simpanan yang semakin sedikit sekarang," katanya sambil menambah isterinya dahulu pernah bekerja di sebuah kilang dan wang pencen yang diterima ialah RM300 sebulan.

Dia memberitahu, anaknya yang lumpuh turut mendapat bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), namun masih tidak mencukupi.

Katanya, dia mempunyai lima anak dan Nor Hafizi adalah anak bongsunya.

Dalam pada itu, seorang jiran, Sabariah Hamid, 46, berkata, dia sedih dengan keadaan sahabatnya yang terlantar itu dan berharap ada pihak yang sudi membantu.

"Dulu Sabariah masih boleh berjalan dan dia yang menguruskan anaknya lumpuh ini. Namun sejak dia terlantar sakit, semua tugas menjaga rumah tangga diambil alih oleh suaminya.

"Saya juga miskin seperti mereka dan hanya mampu melawat keluarga ini setiap hari. Jadi saya harap pihak yang berkenaan boleh menghulurkan bantuan yang sewajarnya kepada keluarga ini," ujarnya.

Orang ramai yang ingin membantu keluarga Radzi boleh menghulurkan sumbangan dengan menghubunginya di 012-5979138.

Thursday, November 3, 2011

BERKALI-KALI TEST AKHIRNYA POSITIF HAMIL.

Assalamualaikum...Wahh si cantik ni da hamil..tahniahh..baca story kat bawah ni pun dah tahu nia tak sabar nak pregnant macam aku.

Bukan sekali dua aktres cantik dari seberang, Nia Ramadhani menguji kehamilannya dan setiap kali itulah keputusannya selau negatif lantas mengundang rasa hampa pada dirinya. Berkat sabar dan doa yang tidak pernah putus, Nia akhirnya dianugerahkan khabar gembira apabila hasil keputusan pada alat uji kehamilan mengesahkan dia kini berbadan dua.

“Saya mula menyedari yang saya sudah 2 minggu lewat datang bulan dan lepas itu baru teringat memeriksanya menggunakan alat uji kehamilan. Ikutkan rasa hati memang sudah malas, sebab sebelum ini, pernah beberapa kali buat pregnancy testnamun hasilnya selalu menghampakan,” ujar bintang sinetron ‘Alisa’ ini.

Nia turut menceritakan bagaimana dia terkejut saat alat penguji kehamilan itu menunjukkan keputusan positif hamil. Selepas itu Nia dan suaminya Ardie Bakrie segera membuat pemeriksaan di hospital dan doktor mengesahkan Nia sudah hamil sembilan minggu.“Sejujurnya kami berdua (dan suami) memang sudah lama menantikan ketibaan cahayamata kerana ini memang impian kami selama ini,” jelas Nia yang nyta teruja dengan kehamilannya.

Seperti ibu hamil muda yang lain, Nia masih mengalami simptom pening dan muntah. Namun Nia nekad untuk tidak terlalu mengambil preskripsi ubat muntah yang diberikan oleh doktor dan hanya makan bila perlu sahaja.

INFO : OH BULAN

Bila turn aku pulak..Insyaallah kalau ada rezeki adalakan..Sabar menanti dan menunggu.

Wednesday, November 2, 2011

FIDA IBRAHIM CANTIK BERTUDUNG.TAPI ITU DULU.SEKARANG..

Assalamualaikum...
Actually aku tak tau nak buat entry ape..sambil aku update status kat fb aku aku pn bw la frenz kat fb tu..hati terdetik nak tengok si fida ibrahim..ala ex mamat sepah tu..sambil2 wall die aku pun tengok gambar..suka tengok gambar fida ni..orang cantik pakai ape pun cantik..Tapi sejak akhir2 ni aku tengok fida pakai tudung suka nampak leher.Leher tu kan aurat wanita.Tapi x pela..maybe si fida ni nak bergaya.Sekarang ni kan musim fesyen bertudung.Yang tak pakai tudung pun tibe2 bertudung.Alhamdulillah lah dorang da berubah.Tapi biar ikhlas.Bukan sekadar berfesyen semata2 untuk memakai tudung..Ataupun nak dapatkan publisiti.Contoh artis yang aku rasa macam hipokrit dan nak dapatkan publisiti murahan ialah Wan Norazlin.Ingat lagi masa kes video dia tu.Masa dia nak naik balik lepas banyak masalah yang menimpa dia pakai tudung..Tup..tup..bila da mula berlakon balik dia mula buka tudung..Awal tu macam aku kesian jugak kat dia ni tapi lepas je tertengok drama dia tak pakai tudung terus jadi meluat..
wna640
Hope lepas ni fida pakai tudung macam dulu..Comel dan cantik saja.Tak gitu??
Jangan terlalu mengejar populariti sebab fida dari awal memakai tudung dan jugak menjadi ikon kepada gadis2 remaja diluar sana yang tak pakai tudung.
Macam ni kan cantikk...
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].
Ni ex fida..Si mamat sepah dan ex nye sape tu..adda ek..
Elokla si fida tu tinggal kan mamat ni..

Tuesday, November 1, 2011

TAHUKAH ANDA POKOK HIASAN INI BERACUN.WAJIB BACA SUPAYA TIDAK MENYESAL DI KEMUDIAN HARI.

Photobucket

Pernah tengok tak pokok keladi hiasan seperti di atas? Tak sangka pula rupa-rupanya pokok ini begitu berbahaya sehingga boleh menyebabkan kematian sekiranya kanak-kanak termakan daun pokok ini. Awas! Harap pembaca IzoBlog.com berhati-hati semua.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Selain itu ia juga senang tumbuh berdasarkan iklim negara ini. Daunnya yang besar dan hijau; menyebabkan ianya selalu diletak di kawasan taman awam.

Photobucket

Tanaman Oleander atau Nerium Oleander dianggap sebagai tanaman paling beracun di dunia. Karena seluruh bahagian pokoknya mengandungi racun dan terdiri dari beberapa jenis racun. Tapi racun yang paling berbahaya adalah oleandrin dan neriine yang boleh berkesan kuat pada jantung.
Meski demikian tanaman ini sering digunakan sebagai pokok hiasan taman dan berasal dari daerah mediteranian dengan tinggi mencapai 1,8-5,4 meter.
Jka menelan daun yang mengandung racun ini akan menimbulkan gejala cirit birit, muntah, sakit perut kuat, mengantuk, pening, denyut jantung tidak teratur serta kematian. Jika mangsa sempat ditolong sebelum 24 jam, maka peluang untuk selamatnya tinggi. Biasanya mangsa akan dipaksa untuk muntah dengan menekan perutnya atau menelan arang aktif untuk menyerap racun.