Saturday, September 3, 2011

KITARAN HAID DAN WAKTU SUBUR.MARI BELAJAR!

Fahami kitaran haid wanita Assalamualaikum..
Petang ni aku bw kat blog kwn2 n aku jumpa 1 entry yang aku rasa best jugak.Iaitu cara kiraan waktu subur dan kitaran haid.Aku yang kureng sikit pasal waktu subur ni pun baca sampai habis dan aku rasa macam senang nak faham.Kalau ade rakan2 yang macam aku yg tak pandai nak kira pusingan haid bolehla baca entry ni.
Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tetapi wanita mempunyai kitarannya sendiri, ada yang 25 hari dan ada juga yang lambat iaitu 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari. Terdapat empat fasa dalam kitaran haid. Fasa pertama (Hari 1 - hari 4) Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) atau lebih senang nak faham, hari di mana haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid adalah penting untuk ditanda dikalendar dan tamat selepas beberapa hari. Bagi yang merancang untuk mengandung, digalakkan untuk menanda di kalendar pada setiap bulan. Ini memudahkan untuk korang mengetahui tarikh subur dan tarikh korang akan datang haid pada bulan hadapan. Fasa kedua (Hari 5-13) Ini dipanggil Follicular. Pada fasa ini hormon estrogen meningkat. Ketika fasa ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasanovari pula, ovum atau telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang. Fasa ketiga (Hari 14) Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar dari sarangnya disebabkan peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormon (LH). Telur ini jika tidak disenyawakan oleh Sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalui saluran folofio ke rahim. Fasa keempat (Hari 15-28) Ia dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur terkeluar dari sarangnya, sejenis hormon di panggil progestrone dirembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah Progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, dinding rahim akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok merlin(HAHAHAHA!) proses akan mengalami kitaran semula pada hari pertama. Maka begitulah yang akan terjadi pada setiap pusingan berulang-ulang.
OKAY. DAH FAHAM?
Bilakah Waktu Subur? Waktu subur ialah pada waktu ovulasi berlaku. Ini kerana pada waktu itu, telur sudah keluar dari sarangnya. Bilakah waktu tepat ianya berlaku? Waktu tepat ianya berlaku adalah 14 hari daripada tarikh pertama datang haid atau ketika fasa luteal bermula. Okay, kalau tengok kalendar kat atas ni, ini adalah contoh kitaran haid. Haid pertama bermula pada 7hb April (pink kaler). Dan kiraan diteruskan hingga hari ke14 (green kaler) jatuh pada20hb April. Ini bermakna pada 20hb April hingga 22hb April adalah waktu subur anda.(Terdapat juga kajian yang menyatakan waktu subur adalah 5 hari). Kemudian, kiraan diteruskan hingga hari ke 28 iaitu jatuh pada 4hb Mei. Maka haid pada bulan Mei jatuh pada 5hb Mei jika kitaran haid anda sebanyak 28 hari. Kerana setiap wanita itu mempunya kiraan masing-masing dari 28-35 hari. Jadi tahukah anda berapakah jumlah kitaran anda? Bawak-bawaklah semak semula dan catit pada kalendar. ;)
DAH PANDAI KIRA? Seterusnya..
Cara lain untuk mengetahui waktu subur?Pada waktu subur suhu badan wanita akan naik sebanyak 1 darjah celcius daripada kebiasaannya. Juga terdapat cecair jernih daripada kemaluan disebabkan hormon yang meningkat pada waktu itu. Menganggar waktu terbaik untuk mendapat zuriat Oleh kerana telur atau Ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula. Ngeh ngeh ngeh Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap satu lelaki itu adalah jutawan! waaaahhh!)ia juga boleh bertahan selama 3 hingga 5 hari! (wow!) Ini bermakna jika suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk Ovum berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama. hiks (apekaaaaa) Oleh itu untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap hari walaupun disiang hari kecuali pada bulan ramadhan (kahkahkahkah!) pada hari ke 11,12,13,14,15,16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya kiraan haid anda adalah 28 hari.

16 comments:

nick dot anis said...

thanks dear..i sk entry u ni..i pon tak bape phm act kitaran haid kite ni..gud entry n gud info sharing:-)

♥ mar ♥ said...

thanks for sharing this information ayucinta.
:)

Shawl's@ayucinta said...

nda : welc dear..i nk tanx jugak kt link yg i ambik ni..sng fhm..:)

Syima Syaz said...

thanks ayu for the info.i mmg tak tau langsung pasal kitaran haid n waktu subur... thanks again

Shawl's@ayucinta said...

welc syima..:)

Anonymous said...

I like this entry

Datin Alia said...

Suka entry ni...

eiynamanzs said...

mcm mana kalo kitaran haid 26 hari...contohnya haid pertama terakhir jatuh pada 10hb.okt dan haid kedua pula 16hb sept..jadi masa suburnya bila ya..masih cnfius pengiraannya..harap boleh membantu.

ieka said...

sory, but i masih tak paham la dgn jadual tuu.. erghh ~ konfius sgt -.-

Meyasarah said...

Nice information :)

KASIH SYUHADA said...

can i share this entry at my blog?

shada Ahmad said...

ape benda ni? x fhm la nak tgk. knp period sampai 2x sebulan??

Anonymous said...

tempoh haid isteri saya ialah 10 hari...adekah pengiraan waktu subur sama dengan tempoh haid 7 hari iaitu waktu subur jatuh pada hari yg ke-14 juga ?

Anonymous said...

Selalunya haid akan keluar dlm hari 1-4 soo kre klau 26 hari so kree jee lbih krng dlm hari ke 7 or 8 is masa subur..

Najib Nur said...

Isteri baru lepas haid dalam 1 -2 hari boleh mengandung...

Anonymous said...

ak yg laki ni pon faham dgn clear.. thank info sis.. ;)