Wednesday, August 17, 2011

TUHAN BERIKAN AKU ANAK.

Assalamualaikum..sebelum tu nak baca entry ni klikla lagu di atas tu..lagu tu bertajuk Tuhan Berikan Aku Cinta.tapi disini aku nak ubah tajuk Tuhan Berikan Aku Anak.Tapi lirik lagu tetap sama.:)
Semalam tiba2 je hati aku pilu dan sebak.Aku menangis seorang diri dalam bilik.Kalau yang baca post kat wall fb aku semalam tahulah.Time aku post tu memang aku tengah sedih.Tiba2 aku rasa sunyi sangat rumah aku.Tak de dengar suara bayi menangis.Tak de dengar suara bayi ketawa.Yang ada hanya dua nyawa.Aku dan en suami.Aku menangis sampaikan air mata pun da x nak keluar lagi.
Ya Allah sampai bila Kau nak menguji ku dan suami.Astafirullahalazimm..tak baik aku mengeluh.Tapi apa lagi yang boleh aku ucapkan.Aku inginkan seorang bayi dalam rumahku.Penyeri hidup kami berdua.Pewaris kami berdua.Tapi..Allah swt masih belum mahu memberi rezeki kepada kami.Selalu aku tertanya2..kenapa ujian ini yang diberikan kepada kami.Adakah kerana kami masih belum bersedia.tengok orang lain yang pregnant macam senang je.Tak macam aku dan suami yang terpaksa berubat kesana kemari.Walaupun baru 2 tahun tapi aku terasa bagaikan da lama.Kalau yang pernah merasai dan mengalami nasib seperti aku mesti memahami.Perasaan seorang wanita dan juga isteri.Macam mana bila pergi ke rumah sedara mara.semua asyik tanya tak de apa2 lagi ke?bila nak lekat ni orang lain kawen baru pada hampa da lekat..aduss..tiada jawapan melainkan aku hanya cakap x de rezeki lagi.
Berubat??setakat ni yang aku pergi baru 2 cara kampung,klinik banyak x terkira.Tapi asyik bagi ubat yang sama.Bagi jalan period.emm..last week aku ada pergi LPPKN sebab ada kawan aku cakap kat LPPKN boleh cek segala.So aku pun p dgn en suami.Layanan yang sangat mesra diberikan oleh staff LPPKN.dia pun terangkan kat aku dan suami.Lebih kurang macam kaunseling la..Dia cakap kat kedah ni LPPKN tak buat prosedur untuk dapatkan anak.LPPKN yang ada hanya di Ipoh dan KL.kalau nak pergi bolehla.Tapi kat ipoh yang terdekat.Ishh jauh pulak.Almaklumla bila nak buat proses contohnya IUI ni kena berulang alik ke klinik.Then puan tu cakap kalau tak nak bolehla cek kat klinik kesihatan kemudian mintak doc di klinik tu refer pergi hospital sultanah bahiyah.Tak pun boleh pergi klinik sakit puan.So aku dan en suami ambik keputusan pi klinik swasta la.Bukan ape hari da petang maybe klinik kesihatan ramai orang.En suami aku nak kerja lagi.So aku pun pergi klinik sakit puan gangga di jalan pegawai.Sape yang duk alor star taula..Ramai jugak klinik ni.Tunggu punya tunggu sampai kat sejam lebih.Bila nama dipanggil aku pun masuk dan doc tanya masalah.Aku pun ceritala cakap aku nak anak tapi sampai sekarang x de lagi.Dok tanya aku da berapa tahun kawen.Aku cakap 2 tahun lebih.Dia cakap kalau 2 tahun okla cek.Sebelum tu utk pengetahuan semua sape2 yang nak p cek kat LPPKN atau hospital atau klinik sekalipun bagi cukup 2 tahun ke atas baru dorang layan.kalau tak p sajala..Tapi klinik swasta mesti boleh sebab bayarkan.
Then doc suruh aku baring dan dia cek perut aku.dia tekan2 perut aku.dan yang paling aku malu dia cek breast aku.Dia cakap kalau dia tekan susu keluar memang ada masalah utk pregnant.Lainla kalau da ada anak kecik.Alhamdulillah kedua2nya tak keluarkan susu.Then dia tekan perut aku lagi.Lastly dapat jawapannya.Dia cakap lemak terkumpul banyak dibahagian perut.Kadang2 lemak tu jugak penyebab utama kenapa kta x dapat pregnant.Lemak tu akan menganggu kelancaran air mani untuk sampai ke rahim.Air mani lelaki akan bergerak terus ke hormon lelaki didalam badan kita.sebab tu tak terbentuknya janin.Faham juga doc tu story kat aku.Walaupun dia India tapi fasih berbahasa melayu.
So dia advice kat aku suruh kurangkan berat badan sampai 58 kg.Masa aku timbang kat dia hari tu berat aku 66kg.Dia cakap mesti boleh buat.Jangan cakap tak boleh.Lepas da sampai target baru jumpa dia balik.Aduss rasa lama lagi nak jumpa dia.tapi alhamdulillah sekarang berat aku da 64.2 kg.Dia ada bagi ubat kat aku.Ubat ni untuk melancarkan hormon dan juga x selera nak makan.tapi bukan ubat diet tau.Kena makan sebelum makan nasi.Lepas makan ubat tu setengah jam lepas tu baru makan nasi.Tapi aku memang makan sebelum makan nasi.Tapi lepas je makan ubat tu terus aku makan nasi.Yerla puasakan..Lapar.hihi...tapi tak banyakla.Aku jadi cepat kenyanng pulak.Adakah aku dapat capai target 58kg..Tunggu dan lihat jela..aku pun tak jamin..
Kepada kawan2ku sekalian doakan la aku ye.Aku teringin sangat nak baby..
Ya Tuhan ku..
Aku bersyukur dengan segala pemberian yang diberikan kepadaku..
Namun cuma satu yang aku mintak
berilah zuriat padaku walaupun seorang..
Anakku..
Aku tahu kau masih belum bersedia utk berada dalam rahimku..
Kau masih jauh dan aku tak tahu bila kau akan tiba..
Anakku..
Jika suatu hari kau ada dalam rahimku
akan kujaga dengan baik
akan kubelaimu hari2..
Akanku mengaji setiap malam supaya kau akan menjadi anak yang soleh dan solehah..
Anakku..
izinkanlah aku untuk menyebut perkataan ibu sepertimana orang lain..
Tapi bilakah anakku..bila..
Ya Tuhanku..
Andai kau mengerti perasaanku
Kau perkenankanlah doaku ini..
Kasihanilah aku dan suami..
Aminnn...

29 comments:

FARA said...

ayu....sy memahami...sb nasib kite sama...da 2thn lebih menanti...dah g berurut da g klinik..sy ada masalah kurang telur..doc bg ubat subur jerk kat sy...sy g hospital pakar..swasta punya

ayucinta said...

ye fara..hanya yg alami nasib mcm kite je yg memahami..
ayu pun da p berurut segala..

nora amila ghazali said...

moga kak ayu akan berjaya.. sedih nora baca walaupun tak kahwin lagi.. insyallah... aminnnn...~~~

Arifah said...

Ayu, saya dpt rasakan perasaan ayu. saya haritu pun, dekat setahun kawin, tak lekat2. Risau juga. Tp alhamdulillah kandungan dah 5 bulan sekarang.

Percayalah, Allah SWT telah mengatur segalanya buat kita. Apa yang berlaku, ada sebab musabab. Apa yang penting, ayu & suami sentiasa panjat doa pada Allah, setiap hari, setiap masa. Jangan lupa solat hajat. Jangan jemu. InsyAllah, Allah mendengar rintihan hamba2Nya. Saya doakan Ayu juga ya. :) Amin...

LyA SaFaR said...

sabar ye ayu...hope allah mendengar suara hati ayu dan lya juga...walaupun lya bru jek 4bulan kawen n lom ada tnda2 still dpt rs ape yg ayu rasa..manekan tdk...adik lya bunting pelamin..masa lya semua dok tnye2...barulah lya faham mcm mane perasaan kawan2 yang bertahun2 x dpt cahata mata lagi..Ayu,lya da satu cerita...kakak angkat lya dah 9thn kawen...still x dpt anak..dia juga gemuk...bukan mcm ayu taw..lebihh lagii..2thn lepas dia decide amik ank kakak dia sebgai anak angkat...Allah maha besar ayu,x smpai setahun dia disahkan hamil n now dah ada baby yg sihat...

so lya harap,ayu dan juga lya kita sama2 berusaha dan terus berdoa moga allah mendengar rintihan hati kita...moga allah makbulkan permintaan kita..hanya dia sahaja yang tahu apa yg terbaik buat kita kan ayu...erkk sedihlak masa tulis komen ni...

satu lagi,lya pernah bc 1 blog ni..sebulan lepas dia kawen kawan2 dia suh minum anmum materna...utk penambahan vitamin n elokkan hormon badan kita...lya x sure sejauh mana kebenarannya tp ramai juga yg wat mcm tu...lya igt pun nak try juga..huhuhuhu..

ayu jgn sedih2 ye...sory komen pnjg benoo..hihih

ayucinta said...

tanx semua yg memahami..
ayu hanya dapat luah disini utk gembirakn hati ni..tp dlm hati ni hanya tuhan yang tahu..

insyaallah ayu akan usaha dan ayu hope rkn2 yg lain pun sama2 usaha dan sama2 berjaya dapat baby..

QAQA atiqah said...

kak ayu , kiter ade bace , kalo amik vco supplement tu pun okay gak . ce tnye sape sape yg jual

Suriati Suhaimi said...

sabar ye kak..
insyaAllah 6t ade la rezeki utk akk..
Tuhan lagi mngtahui apa yg terbaik utk hamba Nya..
Jgn putus hrp ye kak..

Shawl's@ayucinta said...

qaqa : ok ke??akk pnh try vco yg mcm irine jual tu tp yg suppliment x pnh lagi..

Shawl's@ayucinta said...

suriati : insyaallah..akak akan bersabar..tanx su..

Cik Mary said...

sedih baca post ni. semoga dapat apa yang dimakbulkan..amin..

Shawl's@ayucinta said...

cik mary : aminnn..

Ainul said...

sabar ye.dugaan ALLAH tu.apapun kita kena usaha gakkan.taknak try homeopaty ke? saya dl pun ada problem gak nk peknen.sebulan try ubat homeopati, terus lekat..saya buat kt PKNS bangi.p la.murah je pun.blh bc kt entry saya ni..

http://jalanabadi172784.blogspot.com/2011/04/homeopati-untuk-mengandung.html

good luck ")

cIk JanNah said...

sedih baca entry nie. sabar sis. Insyallah DIA tahu apa yang terbaik untuk hambanya, jodoh, ajal, maut, rezeki semua dah tertulis sejak azali lagi. selagi boleh usaha teruskan lah usaha. Allah mendengar tiap rintihan hambaNya. Dan Allah tak akan menguji seseorang hamba tanpa kemampuan hambanya. Mungkin Allah belum beri rezeki zuriat pada ayu masa nie, tapi Allah berikan rezeki dalam bentuk yang lain. Insyallah bersangka baik lah selalu. he knows best for us.

aiNa yaZiD said...

sayu sgt...smoga tabah menghadapai ujian ALLAH. saya doakan impian dan hajat kak ayu termakbul. (^^,) banyakkan bersabar ye kak.

Shawl's@ayucinta said...

tanx semua..insyaallah ayu akan besabar..

stokis catalyst said...
This comment has been removed by the author.
Nor Jannah said...

salam..saya pun mcm ayu tgah tunggu mungkin ada khabar gembira..mayb saya baru lagi tapi tekanan dapat rasa sbb kitaorg hari tu buat wedding dua skali..n adik ipar saya dah pregnant..sedih Allah ja yang tahu..masa awal2 tu susah sngt nk terima kenyataan..sampaikan tgok susu anmum yg adik ipar kat dapur pun blh duk teriak sbb sedih..family sume take care dia..lagi la sedih..saya pun ada p doktor ganga..dia pun suruh saya kurangkan berat badan..saya tgah try skrg utk kurangkan berat badan dan saya kena kuat untuk terima yg Allah bagi rezeki kat adik ipar saya dulu..saya xtahu macam mana nak berdepan bila dia dah lahirkan baby nnt..nk berhadapan dengan family husband saya bila mertua saya buat majlis untuk sambut baby baru dalam family diaorg..xda apa yang saya minta sekarang cuma saya perlu kuat hadapi dugaan ini..

Anonymous said...

sabar ye...akak dah 14 thn menanti hanya allah dan org2 yg mcm kite je yg tau perasaan tu mcm mn...memang nk buat relax je tp tk mampu le... menangis je teman yg setia...nth le sampai bila mcm ni...akak dh berazam akan berubat tk kira kt mana pun sampai ajal memanggil huhuhu

Zatil Hulwani said...

sy pun sama macam ayu...walaupun baru 6 bulan kawin...sedara mara semua tanya...kawan-kawan lagi...siap ada yang banding2kan lagi...yg baru kawin dah pregnant...sy yg dh 6 bulan kawin belum pregnant lgi..sedih...

bila tengok budak2 kecik main...suke sngat tgk...semoga Allah perkenankan doa kita untuk peroleh zuriat suatu hari nanti..insyaAllah..

Anonymous said...

saya juga sama seperti anda..hampi2 tahun..pergi mana suma orang tanya..apa yang dikata hnya tiada rezeki lagi..yg pasti Allah lebih tahu apa yg terbaik unuk hambaNya...moga tabah n jangan cepat berputus asa..;-)

Anonymous said...

semoga Allah perkenan kan doa2 kita yg masih nenanti kehadiran cahaya mata. insyaallah. setiap pasangan yg bernikah pasti ingin kan anak sbg penyeri hidup. yang penting jgn berputus asa. sama2 lah kita berusaha. love n hug ;')

Anonymous said...

Sedihnya bila saya baca..saya mempunyai nasib yg sama..dah 2 tahun lebih kahwin masih belum dikurniakan zuriat..adik sy yg br kawen pun dah mengandung..tiap kali period mesti nangis..rasa dah xmampu nak tanggung semua ni..bila dah balik kg mertua semua tanya bila nak mengandung..siap perli..laa ingay dah berdukung?..macam2 tempat dah g berubat..tradisional n moden..tp saya ada masalah senggugut..tp skrg dah kurang skit..ada yg suruh amalkan ayat al-imran..sy doakan semoga kita semua yg mempunyai nasib yg sama dengan saya cepat2 dpt memiliki zuriat.

Rinihafzah abdul rahim said...

As salam dan salam perkenalan,
Nak try tak set kesuburan SHAKLEE..Alhamdulilah ramai yang dah berjaya dapat zuriat dengn izinNya..

untuk info lanjut layari :
http://rinnran.blogspot.com/2013/06/set-kesuburan-shaklee.html

jangan putus asa ya..berusaha dan terus berusaha In Sha Allah satu hari nanti Allah akan makbulkan..amin

Anonymous said...

Sy juga setiap kali period mesti nk nagis.. Perkahwinan dh hmpir setahun still xde ape2.. Sy dh try mcm2 juga, berurut, anmom materna, asid folic, set kesuburan shaklee namum msh belum ada rezeki sy.. Nk g spital takut.. Huhu.. Tp rsnya lepas ni nk g klinik cek :'(

Regards : Dahlia

Anonymous said...

sy pula skrg husband yg ade problem ms check dlu doc ckp 50% sperm dia xhidup n 50% lg hidup tp hny 2jam shj..dh nk msuk 3thn kwen..sedih tu xyah nk citer la..kwn2 spupu2 smua dh preggy..skrg ni sy hny g brubat more to hsbnd je sbb doc ckp sy normal..ssh gak bila hsbnd yg ada mslh tp sy reda n sntiasa brdoa moga kami ade zuriat gak nt..Aamiin
~~irizz~~

Anonymous said...

Inshaallah akan ad rezeki itu bila sampai masanya.. Saya juga pengedar SHAKLEE.. if ad ap2 permasalah boleh rujuk dengan saya jugak..
JUE-0189051553(sms/whatsapp)

Sebaik2 usaha adalah beserta doa.. yakin & tawakkal.. jangan cepat berputus asa..
perancangan allah itu indah..
pasti ad hikmah & nikmat disebalik penantian itu..

Pada yg ingin ambil ap2 supliment kesuburan.. buat pemeriksaan kesihatan terlebih dahulu adalah langkah yang terbaik.. kenali masalah kesihatan diri kita -> kesuburan ke puncanya.. @ ada masalah lain yg kita x pernah tahu..

jika kesuburan @ sperma kurang aktif supliment kesuburan wajar diambil..

Anonymous said...

Sis boleh cuba set kesuburan lelaki SHAKLEE untuk suami..
Inshaallah- Supliment semulajadi tanpa dadah ni mapu meningkatkan kadar keaktifan & penambah sperma yg produktif utk kaum lelaki..
Berminat boleh hubungi Jue-0189051553 (SID SHAKLEE-970960)

Nak berkongsi ap2 masalah kesihatan pn boleh =)

Anonymous said...

assalamualaikum sis, macamana ada apa2 news yg terbaru...sy 5 tahun berkahwin, perkahwinan pun dah suram...mungkin kerana cahaya mata masih belum ada...semua ubat2 sy dah try, berurut, biodex, shaklee,permata suri, perapat dan macam2 lg, mungkin tak sesuai utk sy,...mgkin ada hikmah di sebalik semua ni, sy masih berdoa&menanti, kalau kerana takda zuriat, sy di tinggal suami, sy redha...mungkin takdir...sbb sy dah cuba sebaik mungkin utk tempoh 5 tahun ni...apa pun sy doakan sis terus tabah mengharungi kehidupan...