Thursday, August 26, 2010

MENU HARI INI : AYAM MASAK MADU & SUP SAYUR

Salam..hari ni ayu terlebih rajin..hik3...balik je opis terus masak..da x tukar baju da..terus masuk dapur n potong apa yang patut..resepi ayam madu ni aku ambik dekat kakak opis..so semalam aku dengan hubby pergila beli barang di TESCO..emm alhamdulillah hubby aku suka..katanye sedap..bukan hubby aku je makan tapi kawan aku n hubbynye pun datang..sebelum berbuka semalam aku ckp kat dorang makan tu tutup hidung..sebab ape..hehhehe..sebab takut x sedap..selain ayam madu aku masak sup sayur n goreng telur..jomla kita tengok resepi ayam madu ayu ni..hehehe...
AYAM MASAK MADU
Sori gambar guna hanfun je..
Bahan-bahan
Setengah ekor ayam
3 sudu besar Serbuk cili
2 Susu Besar Sos tomato
Sehelai Daun pandan
Sedikit Daun Kari
2 butir Bunga Lawang
2 tangkai Kulit Kayu Manis
2 sudu besar Madu
Halia
Bawang putih
Bawang besar dipotong bulat
Garam secukup rasa
Cara membuatnya
Ayam digoreng terlebih dahulu.
Serbuk cili dan sos tomato digaul sekali.
Halia dan bawang putih dikisar.
Tumiskan daun pandan,kari,kulit kayu manis,bunga lawang dan bawang besar hingga kemerahan.
Masukkan halia dan bawang putih yang dikisar tadi.Gaul sebentar.
Kemudian masukkan sos tomato dan serbuk cili yang dicampur tadi.Gaul sebentar.
Masukkan madu dan garam secukup rasa.
Akhir sekali masukkan ayam yang digoreng tadi.
SIAPPP...
Senang je kann..:)
Sup sayur..nyummm2...
Bile da habis makan je hubby cakap pandai sayang masak..hehhee..tq abg..i love u..nanti ayu masakkan ikan 3 rasa pulak ye..wahhh kenapala sejak akhir2 ni aku suka sangat masak.kalau tak jangan harap le balik opis nak masak..hehehe...makan luar je..baguskan..tapi x pe hubby faham.lagipun tempat keje jauh..so bile balik je mmg x larat..
okla nak fikir hari ni nak masak ape pulak..ops!!hari ni hubby ajak berbuka dekat opis die..emm nak pergi ke tak ye..malu la..:)

2 comments:

cIk JanNah said...

sis sedapnya nampak ayam tuh. adoy nak msk sendiri memang x akan lah..tengok pon jadilah
hehe

ayucinta said...

cik jannah : kenape??cubalahh..senang je..hehhee..