Monday, October 27, 2014

TIPS DAN PETUA HILANGKAN BATUK DAN SELSEMA BAYI

SEDIHHH..
Anak-anakku dah dekat seminggu lebih batuk2..Ubat dah ambik dan makan..tapi masih lagi selsema dan batuk.si abang dan adik siap kena neb lagi..nangis x yah ceritala..sian kat anak2ku..hati ibu mana yang x sedih tengok anak2 sakit..lagi pula anak2 kecikku..

Makan ubat pun x lega.banyak aku baca kt blog cakap bagi ubat x elokla apa..memang dalam fikiran macam tu..tapi nak buat macam mana..bagilah juga walaupun berat hati.tapi x jugak lega.

last2 en suami ambik garlic tablets dan habatussauda yang memang siap ada kat rumah.en suami beli pun untuk anak2..rupanya en suami dah khatam dulu kat google tapi dia lupa nak amalkan.
Pagi tu bila dia ingat terus dia buat teknik wap tu.

Yang aku baca ni banyak cara.tapi nak bagitau kat sini teknik yang en suami aku buat.hihi..

1-Garlic tablet tu en suami kerat dua dan ambik serbuk.

Sumber : Google

2-Masukkan ke dalam air yang diletak didalam periuk nasi.
3-Masukkan sedikit minyak Habatussauda.
4.Panaskan hingga mendidih.
5-Baringkan anak seperti dalam gambar dan tepuk belakang.


Awas : JANGAN terlalu dekatkan muka anak dengan didihan tersebut..Kalau nak buat guna air panas pun boleh.

Tapi dah anak batuk teruk sangat dan kahak pun banyak en suami terus didihkan macam tu.
Alhamdulillah..lepas pada tu Iman batuk2 dan muntah.Keluarla sikit2 kahak tu.Dan dengan izin Allah Iman pun dah x batuk lagi.cuma kadang2 je batuk x macam sebelum tu.

Ops lupa pulak..lepas je en suami buat macam tu..aku pun bagila anak mandi.lepas je mandi aku terus sapu minyak bawang putih.Bawang putih tu bakar dan letak dalam mangkuk.tuangkan sedikit minyak masak.sapu kat dada dan belakang anak.Insyaallah batuk dan kahak sedikit kurang.

Untuk selsema pulak senang je petua aku.yang ni pun aku lupa..padahal aku baru je buh kat hidung aku..duk sohsehsohseh..sapu je duk esok trus hilang..alhamdulillah.
Petua dia senang je.

1-Ambik sedikit sebuk kunyit letak dalam mangkuk.
2-Tuangkan sedikit minyak masak.
3-Kacau hingga rata dan sapu dekat keliling hidung hingga ke batang hidung.:)

Awas : Muka anda akan nampak kekuningan.Bukan demam kuning.Tapi jangan risau boleh keluar.Nak cepat baikkan..

Cakap bab kuning ni aku sapu kat hidung anak aku.Tapi esok tu aku lupa.ishhh sejak anak dua ni asyik lupa ja..penyakit apakah ini..Aku heran awatla muka anakku ni kuning.tengok mata putih je.ishh dah risau dah..baru aku teringat aku sapu kunyit kat hidung dia..:)p


Tuesday, October 7, 2014

WARNA PASTEL PUJAAN HATI

Assalamualaikum.

Kali ni kami nak letak pic warna2 pastel.sebabb warna pastel ni sangat cantik dan membuatkan mata ni jadi lembut je.

Insyaallah kami akan keluarkan shawl halfmoon dan tudung syiria material chiffon dengan warna2 pastel.
Tunggu kemunculan terbaru dari kami..yeayyy..